Stres jest to stan organizmu, w którym doszło do zachwiania równowagi między jego zasobami a obciążeniami którym jest poddawany. Brak równowagi między naszymi zasobami, a wymaganiami środowiska ma miejsce także wtedy, gdy nasze zasoby, potencjalne możliwości są duże, a wymagania niskie, np. gdy osoba, która potrzebuje silnej stymulacji, mocnych wrażeń jest zmuszona wykonywać nudną, monotonną i powtarzalną pracę, w której nie nabywa żadnych nowych umiejętności. Mówimy wtedy o stresie negatywnym. Obie sytuacje mogą prowadzić do chorób o charakterze stresogennym. W naszym społeczeństwie stres związany jest najczęściej z pracą zawodową, przeciążeniem obowiązkami, kłopotami rodzinnymi, sytuacją życiową i materialną. Jest to stan alarmu dla organizmu. Gdy stres przekroczy naszą odporność, utrzymuje się zbyt długo, rozwijają się zaburzenia psychosomatyczne. Najczęściej występujące to nadciśnienie, zespół jelita drażliwego, alergie, atopowe zapalenie skóry. Dyskomfort związany z ciałem, problemy skórne, dolegliwości układu pokarmowego, onieśmielają i odbierają poczucie atrakcyjności seksualnej.

Sposoby reagowania w trudnych sytuacjach można umownie podzielić na osiem głównych strategii:
– konfrontacja (spróbuję coś zmienić)
– dystansowanie się (najlepiej o tym wszystkim zapomnieć)
– opanowanie się (próby kontroli uczuć)
– przypisywanie sobie odpowiedzialności (mój błąd)
– czekanie na cud
– poszukiwanie wsparcia i pomocy innych osób
– opracowanie strategii działania
– pozytywne przewartościowanie sytuacji (czegoś mnie to nauczyło itp.)
Nie wszystkie z nich są jednakowo dobre, użyteczne. Czekanie na cud rzadko przynosi pozytywne efekty. Z drugiej strony ciągła konfrontacja, gdy nie mamy szans i możliwości wpłynąć na przebieg wydarzeń, to strata sił.

Exhausted businessman

Stres wpływa na kondycję całego organizmu, także na funkcjonowanie seksualne. Dlatego seksuolog pracuje także z tym problemem. Życie w napięciu, niezdrowe odżywianie, słodycze, alkohol i papierosy, po które sięgamy by choć na chwilę się odprężyć, przyczyniają się do rozwoju różnego rodzaju zaburzeń seksualnych. Z drugiej strony to problemy z erekcją, osiągnięciem orgazmu itp. mogą być dla danej pary źródłem stresu. Jesteśmy różni i inaczej reagujemy, część osób gdy ma problemy w pracy, jest przemęczona i reaguje zobojętnieniem, nawet niechęcią do seksu. Inni za pomocą intensywniejszych niż zwykle stosunków będą próbowali rozładowywać napięcia. Zależy to od wrodzonych cech temperamentalnych. Niestety, może to powodować, że pary dotychczas doskonale dobrane seksualnie, zaczynają mieć konflikty z powodu coraz większej rozbieżności potrzeb. Długotrwały stres może przyczynić się do rozregulowania układu neuroendokrynnego. U mężczyzn może to spowodować hiperprolaktynemię, co z kolei wiąże się z zaburzeniami seksualnymi, a nawet bezpłodnością. Do problemów seksualnych w związkach bardzo często przyczyniają się codzienne problemy, np. mieszkaniowe, zmiana pracy, niedobór snu.

Jak sobie pomóc?

Bardzo ważne jest posiadanie wsparcia w trudnych chwilach, najlepiej gdy jest to wyrozumiały partner, który dostrzega problemy w funkcjonowaniu seksualnym i pomoże je przezwyciężać. Przystępując do rozmowy na ten temat, pamiętajmy, że szalenie ważne są takt, cierpliwość, czułość i otwartość. Często dana osoba próbuje ukrywać problem, ponieważ obawia się reakcji partnera, a samo zapewnienie, że jest się akceptowanym i kochanym wpływa na poprawę funkcjonowania w roli kochanka/kochanki. Poczucie bliskości uodparnia na stres i trudności, z którymi musimy się mierzyć.
Jeśli dokuczają Ci choroby psychosomatyczne, warto rozważyć skorzystanie z psychoterapii, by rozwiązać problemy i podnieść komfort życia oraz odzyskać radość w seksie!

 

Anna Golan

About the author

Leave a reply.